Vajinismus

Vajinismus, cinsel ilişki sırasında kadının istemsizce kasılması ve cinsel ilişkinin gerçekleşememesine ya da kadının acı duymasına sebep olabilen bazen anotomik nedenli, bazen psikolojik nedenli bir hastalıktır. Birçok zaman vajinismusa sebep olan herhangi bir tıbbi neden saptanamamakla birlikte kadının cinsellikle alakalı önyargıları; toplum baskısı, cinsel taciz gibi nedenlerle kafasında oluşan sınırlandırmalar vajinismus yaşamasına sebep olabilmektedir. Vajinismusun fark edilmesi her zaman çok kolay olmayabilir. ancak cinsellikten korkma, jinekolog korkusu, cinsel ilişki sırasında kasılma, ağrılı cinsel ilişki gibi belirtiler vajinismusa işaret etmektedir.

Vajinismus tedavisi özellikle son yıllarda konuya dair farkındalığın artmasıyla birlikte oldukça başarılı sonuçlar vermektedir. Tedavide önemli olan nokta sürecin hastanın şikayetleri doğrultusunda planlanmasıdır. Psikolojik tedavilerin yanında vaginismus egzersizleri olarak adlandırdığımız egzersizler hastalığın tedavisinde oldukça etkilidir. Bazı hastalarda yalnızca egzersizlerle çok iyi sonuçlar alınırken bazılarında travmalara yönelik psikolojik tedaviler tercih edilmektedir. Psikolojik tedavi ve egzersizlerin birlikte uygulandığı ve kombine tedavi yöntemleri de mevcuttur. Vajinismus egzersizleri; nefes tekniği, kegel egzersizi, aynalı egzersizler ve parmak egzersizleri sıklıkla başvurulan yöntemlerdir.

Nefes Tekniği

Nefes tekniği vajinismusun en belirgin semptomu olan kasılmaların rahatlatılmasını sağlayan önemli bir egzersizdir. Vajinismus tedavisinde en önemli nokta rahatlamadır. Doğru nefes alıp verme tekniğiyle bedensel ve psikolojik olarak rahatlamanız, diğer egzersizler için bir hazırlık yapmanız amaçlanır.

Kegel Egzersizi

Kegel egzersizi, vajinayı çevreleyen pelvik kasların güçlendirilmesi esasına dayanan bir egzersizdir. Vajinismus durumunda istemsizce kasılan ve cinsel ilişkiyi engelleyen pelvik kaslar güçlendirilerek irade dışında gelişen kasılmaların engellenmesini amaçlamaktadır. Bilinçli bir şekilde kasılıp gevşetilmesiyle bu kas grubu güçlenir ve istemsiz kasılmaların önüne geçilir.

Aynalı Egzersizler

Vajinanın yapısını anlamak vajinismusa neden olan korkuyu yenmek konusunda oldukça etkilidir. Ayna karşısında vajinanın yapısını incelemek kendi cinselliğinizi tanımak ve korkuya sebep olan bilinmezliğin üstesinden gelmek konusunda yardımcıdır.

Parmak Egzersizleri

Vajinanıza parmaklarınızla yapacağınız masaj ve egzersizlerin yeri vajinismus tedavisinde oldukça önemlidir. Serçe parmağınızdan başlayarak işaret parmağınız ve daha sonra iki parmağınızı vajinanızın içine doğru yavaşça iterek yapılan egzersiz kegel egzersiziyle birleştirildiğinde pelvik kasların bilinçli kasılması üzerinde oldukça iyi sonuçlar vermektedir.