Pelvik Organ Sarkması

Pelvik organ sarkması, pelvisi destekleyen kas ve bağ dokusunun zayıflamasıyla bir ya da daha fazla pelvik organın vajenden dışarı doğru sarkmasıdır. Vajinada şişkinlik hissi, vajina ya da belin alt kısmında aşağı doğru çekilme hissi, idrar akışında yavaşlama, mesanede doluluk hissi, sık idrara çıkma, idrar kaçırma, cinsel ilişki esnasında rahatsızlık hissi gibi belirtiler gösterir. Gebelik ve çoklu doğum, ilerleyen yaş, menopoz, fazla kilo, ağır kaldırma, kronik öksürüğe sebep olan akciğer hastalıkları gibi faktörler pelvik organ sarkmasının en sık görülen sebepleridir. Pelvik organ sarkması rahim sarkması, mesane sarkması, bağırsak sarkması, makat sarkması ya da hastaya öncesinde rahim alınma işlemi (histerektomi) uygulandı ise vajinal güdük sarkması şeklinde görülebilir.

Bazı pelvik organ sarkması vakaları herhangi bir tedavi gerektirmez ancak hastalığın kötüleşmemesi için ağır kaldırmak, kilo alımı, ıkınma gibi eylemlerden uzak durulması tavsiye edilir. Tedavi gerektiren durumlarda hastalığın boyutuna göre cerrahi ya da cerrahi olmayan seçenekler söz konusudur. Cerrahi olmayan tedavi yöntemleri; vajene yerleştirilen ve sarkan organlara mekanik destek sağlayan pesserler ve kegel egzersizi adı verilen pelvik kasların bilinçli olarak kasılıp bırakılmasına dayanan egzersizlerdir. Cerrahi müdahale gerektiren durumlarda ise düzeltici cerrahi tamir, vajinal yaklaşım, abdominal yaklaşım, laparoskopi, robotik cerrahi ya da vajenin kapatılması yöntemlerinden yararlanılır.