İdrar Kaçırma

İdrar kaçırma, zaman zaman pek çok kadında görülebilen bir durumdur. Her zaman bir hastalığa işaret etmez ancak günlük hayatı etkileyecek sıklığa ve yoğunluğa ulaştığında tıbbi müdahale gerektirir. İdrar kaçırma gülme, hapşırma, fiziksel aktivite gibi bir tetikleyiciyle meydana gelebileceği gibi ani bir sıkışma hissiyle de ortaya çıkabilir.

İdrar kaçırma, şişmanlık, menopoz, doğum, kronik öksürüğe sebep olan kronik akciğer hastalıkları, idrar yolu enfeksiyonları, mesane boyu kısalığı ya da idrar söktürücü ilaç kullanımı gibi sebeplerle de ortaya çıkabilir.

Tedavi için öncelikle idrar kaçırma tipinin saptanması oldukça önemlidir. Problemin stres tipi, karma tip, ani sıkışma hissi, fonksiyonel idrar kaçırma, taşma tipi, geçici idrar kaçırma ve devamlı idrar kaçırma gibi tipleri mevcuttur.

Stres tipi idrar kaçırma; fiziksel aktivite, gülme, hapşırma ağırlık kaldırma gibi tetikleyiciler sonucunda ortaya çıkan ve genç kadınlarda en yaygın görülen idrar kaçırma tipidir. Ani sıkışıklık hissi ile ortaya çıkan idrar kaçırma ise beklenmedik zamanlarda ani bir sıkışıklık hissi ile ortaya çıkar. Bu iki tipin birlikte görüldüğü kaçırma tipi karma tip olarak tanımlanır. Fonksiyonel idrar kaçırma ise kişinin tuvalete çıkmasını zorlaştıran fiziksel engeller nedeniyle ortaya çıkan idrar kaçırmadır. Mesanenin çok dolu olması sonucunda beklenmedik şekilde ortaya çıkan idrar kaçırmaları taşma tipi idrar kaçırma olarak adlandırılır. İdrar yolu hastalıkları, ilaç kullanımı gibi geçici durumlarda ortaya çıkan idrar kaçırmaları geçici olarak tanımlanır. Vajina ve idrar yolları arasında oluşan fistül adı verilen normal olmayan açıklıklar ise sürekli idrar kaçırmaya sebep olabilirler.

İdrar kaçırmanın tipi belirlendikten sonra genital muayene, kan biyokimyası, ultrasonografi, sistoskopi ve ürodinamik testler ile idrar kaçırmasına neden olan faktörler tespit edilir. Tedavi aşamasında ise hayat tarzında değişiklik, kegel egzersizleri, ilaç tedavisi, cerrahi müdahaleler ve lazer uygulaması tercih edilebilir.