Endometrial Hiperplazi

Endometrial hiperplazi rahim duvarının olması gerekenden fazla kalınlaşmasıdır. Tedavi edilmediği müddetçe kansere dönüşme riski barındıran endometrial hiperplazinin en sık görüldüğü durumlar menopoz öncesi dönem, aylık adet döneminin gecikmeli olması, obezite, şeker hastalığı, polikistik over sendromu, uzun dönemli östrojen içeren ilaçların kullanımıdır.

Rahim duvarı östrojen ve progesteron adı verilen kadınlık hormonlarının etkisi altındadır. Doğal adet döngüsü 28 gündür, 21 ile 35 gün arasında değişkenlik gösterir. İlk 14 günde östrojen salgılanımı nedeniyle rahim duvarı kalınlaşır. Diğer 14. gün de progesteron hormonu salgılanımıyla rahim duvarındaki gelişim dengelenir. Bu denge fazla östrojen hormonu salgılanması ile bozulursa anormal rahim duvarı kalınlaşması yani endometrial hiperplazi görülür. Bazı durumlarda hücreler olması gerekenden farklı yapıya bürünürler ve bu durum atipik endometrial hiperplaziye neden olur, bu da rahim kanseri riskini artırabilir.

Endometrial hiperplazinin teşhisinde ultrasonografi, biyopsi (histeroskopi ya da kürtaj ile) yöntemleri kullanılır. Teşhis sonrası uygulacak tedavi yöntemi hastalığın boyutuna göre ve kişiden kişiye değişiklik gösterir. Progesteron destekleyici bir ilaç tedavisi ya da progesteron içeren hormonlu spiral kullanımı gibi yöntemler seçilebileceği gibi semptomların devam etmesi durumunda biyopsi, histerektomi gibi cerrahi müdahalelere de başvurulabilir.